BBM3410-2021-MINGGU8-STRATEGI KOMUNIKASI

 NA LI XIAN 203932


Rujukan : Normaliza Abd Rahim. (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi: Teori dan Aplikasi. Terengganu: Penerbit Universiti Malaysia Terengganu. 


Huraian:


    Menurut Tarone, 1980:420, Strategi komunikasi merupakan suatu percubaan sistematik yang dijalankan pelajar untuk mengutarakan atau memecahkan kod dalam bahasa sasaran, dalam situasi ketika paraturan sistematik bahasa sasaran belum dibentuk. Manakala Selinker (1972) berpendapat bahawa strategi komunikasi merupakan suatu pendekatan yang digunakana dalam komunikasi di antara satu sama lain. 

    Secara umumnya, komuikasi boleh dijalankan dalam bentuk kumpulan kecil dan kumpulan besar. Walaubagaimanapun, komunikasi juga boleh berlaku secara berkesan dan  cepat menerusi bantusn peralatan digital kini, seperti telefon pintar, laptop, aplikasi popular seperti whatsapps, twitter, instagram dan Facebook tanpa perlu jumpa bersemuka.

Kajian Weber & Grauer (2019) menunjukkan :
*Komunikasi juga akan dapat strategi inovasi.
*Dapat meninggalkan kesan positif.
*Kajian ini hampir sama dengan Kajian Hue (2017)

Kajian Hue (2017) menunjukkan :
*Strategi komunikasi seharusnya dilakukan supaya mesej yang ingin disampaikan itu tidak mempunyai sebarang keraguan dan disalah dianggap oleh pendengar.

Kajian Zerfass et al. (2018) menunjukkan:
*Strategi komunikasi perlu dilakukan dalam apa jua keadaan.
*Kerana dapat memberi peluang kepada semua yang terlibat dalam komunikasi berasa puas hati kerana mesej difahami dengan baik.
*Kajian ini hampir sama dengan kajian Heide et al.(2018).

Kajian Ruler (2018) & Werder et al. (2018) menunjukkan :
*Strategi komunikasi sebagai pemangkin bagi semua paradigma disiplin.
*Menggambarkan strategi komunikasi sebagai satu perkara yang penting dalam kehidupan semua lapisan masyarakat.
*Setiap strategi yang digunakan masyarakat secara formal atau tidak formal digunakan dengan wajat supaya komunikasi lebih berkesan.

Kajian Normaliza Abd Rahim et al. (2018) menunjukkan:
*Strategi komunikasi yang dilakukan oleh kanak-kanak melibatkan budaya dan nilai sosial.
*Kajian ini hampir sama dengan kajian Normaliza Abd Rahim et.al (2017) yang menunjukkan bahawa nilai boleh disebarkan melalui strategi komunikasi secara berterusan.

Kajian Winklwe & Etter (2018) menunjukkan:
*Strategi komunikasi sebagai satu idea penyampaian yang berkesan dan boleh diterima dalam pelbagai situasi dan keadaan,
*Kajian ini hampir sama dengan kajian O'Connor et al. (2018).

Kajian O'Connor et al. (2018) menunjukkan;
*Pendekatan dimensi rangkaian pelbagai ke arah strategi komunikasi yang berkesan
*Komunikasi yang dikaji merupakan komunikasi pengiklanan, komunikasi korporat, komunikasi organisasi dan perhubungan awam.
*Setiap komunikasi mempunyai elemen yang dapat membantu dalam proses komunikasi  bagi mereka yang ingin menyampaikan mesej.

Kajian Ruler (2018) menunjukkan :
*Bersetuju dengan pendapat O'Conner et al. (2018) yang memberi fokus terhadap strategi komunikasi yang menggambarkan perkembangan minda dan idea terhadap suatu perkara.

Kajian Volk et al. (2018) menunjukkan :
*Konsep utama dalam strategi komunikasi yang boleh digunakan oleh semua pihak yang berkomunikasi tidak kira dalam bentuk formal atau tidak formal.
*Strategi komunikasi boleh berlaku dalam bentuk penceritaan penulisan atau teks.

Kajian Nothhaft et al. (2018) menunjukkan:
*Strategi komunikasi sebagai refleksi elusivr yang mengandungui konsep yang mudah difahami.
*Penekanan terhadap kepentingan strategi komunikasi dalam penyebaran budaya dalam kalangan masyarakat kelompok yang mempunyai pemikiran yang sama, iaitu membincangkan perkara yang dipersetujui dan difahami oleh semua pihak. 
*Kajian ini hampir sama dengan kajian Volk et al. (2018), Ruler (2018) dan O'Conner et al. (2018) yang bertumpu kepada kepentingan strategi dalam pembentukan sahsiah diri seseorang yang ingin menyampaikan mesej yang baik dan mudah difahami.

Kajian Nothhaft et al.(2018) menunjukkan:

*Penekanan terhadap kepentingan strategi komunikasi dalam menyebarkan budaya dalam kalangan masyarakat kelompok yang mempunyai pemikiran yang sama, iaitu membincangkan perkara yang dipersetujui dan difahami oleh semua pihak. 


Kajian Normaliza Abd Rahim (2019) menunjukkan:
*Setiap apa yang ingin diujarkan perlu menitikberatkan perasaan penerima kerana perkara ini penting bagi nilai yang baik serta budi pekerti yang tinggi dalam diri seseorang.

 BUKTI KEHADIRAN :







No comments:

Post a Comment

BBM3410-2021-MINGGU 14-SENARAI SEMUA TUGASAN M1 HINGGA M14

 NA LI XIAN 203932 SENARAI TUGASAN SERTA LINKNYA: MINGGU 1= BBM3410-2021-MINGGU 1A BBM3410-2021-MINGGU 1B MINGGU 2= BBM3410-2021-ASAS GRAFIK...